Jeg elsker ingefær, så de her kager kommer nok ikke til at hænge særlig længe på juletræet, men hvis du er vild med andre krydderier, så bare smid dem i! Hvis du vil hænge kagerne på juletræet, så husk at stikke hullerne ud, før du bager kagerne - jeg bruger et sugerør til formålet.
Bland mel, bagepulver, ingefær, vaniljesukker og kanel i en stor skål.Skær smør i tern nuldr det i melet til den hele ligner revet ost – ligesom når man laver tærtedej.Tilsæt sirup, æg og brun farin – bland evt. de tre sammen inden.Mas det hele godt sammen med hænderne og saml det til en klump.Tænd ovnen på 180 grader celsius.Drys et let lag mel på bordet og rul dejen ud i 4 mm tykkelse – brug halvdelen eller en tredjedel ad gangen, så er det lettere at styre.Find alle dine bedste udstikkere frem, stik dem i dejen og læg kagerne på en bageplade – hvis du vil have kagerne op at hænge, så stik et hul til snoren med et sugerør. Mine var cirka 5 cm store, så jeg fik en del ud af portionen.Bag kagerne i midten af ovnen i ca. 8 minutter. Tag dem ud og lad dem køle på en ristBland flormelis, æggehvide og eddike sammen til en glasur.Hæld glasuren i en sprøjtepose, klip et lille hul og pynt kagerne – lav evt. forskellige farver glasurer! Jeg synes grøn, rød og hvid er mest julet.